Webáruház motor kisokos, bemutatkozik a WooCommerce
Mi az a webáruház motor? Miért van erre szükséged és hogyan válaszd ki a számodra megfelelőt? Ha most szeretnél webshopot indítani, és nem tudod, hol is kezdd, illetve ha szeretnél összehasonlítani több webshopmotort, cikksorozatunk tökéletes segítség lesz számodra. Kezdjük a WooCommerce-szel!
Ahhoz, hogy több terméket értékesíts az interneten, valószínűleg szükséged lesz egy webáruház motorra. Most induló cikksorozatunkban abban segítünk neked, hogy kiválaszthasd a saját ízlésedhez és szükségleteidhez leginkább megfelelő webáruház motort. Ezek közül is az egyik legnépszerűbb a WooCommerce, így az első részben ezt szedjük ízekre.
⚙ Mi is az a webáruház motor?
A webáruház motor egy program, amely a háttérben futva biztosítja a webshop működését. Vannak olyanok, amelyeket korábban már megírt valaki, így azt sablon-szerűen felhasználhatod, de ha értesz a programtervezéshez, a saját szájízednek megfelelő programot írva teljesen egyedit is készíthetsz. A programtervező informatikus szakmájába mi most nem kontárkodnánk bele, így azokat a már létező programokat, webáruház motorokat mutatjuk be neked, amelyekkel azonnal dolgozni kezdhetsz.
⭐ Az egyik legnépszerűbb: a WooCommerce
A WooCommerce a WordPress egyik, ingyenesen letölthető bővítménye. A WordPressről a legtöbb embernek azonnal a blogolás jut eszébe, de az egykori blogmotor mára már összetett weboldalak működését is biztosítja egyszerű, könnyen érthető, felhasználóbarát módon.
Sajnos ez az egész önmagában nem volt elegendő egy webshop működtetéséhez is, így a WordPress fejlesztői készítettek a WordPress motor számára egy szintén ingyenesen letölthető, könnyen telepíthető plugint. A kettő együtt egy komplett, azonnal használható webáruház, amire gyakorlatilag nem kell költeni – legalábbis eleinte.
🔢 Miért éri ez meg a fejlesztőknek?
Amikor ingyenes dolgokról van szó, mindig felbukkan a kisördög a vállunk felett, aki azt suttogja: szép az egész, de miért érné ez meg bárkinek is? Nos, természetesen a WooCommerce fejlesztői sem szeretik az ingyen munkát. Ők csupán elindítanak egy úton, a kezedbe adják az alapokhoz szükséges eszközöket: a motort és a hozzá tartozó plugint. Ahhoz azonban, hogy a webáruházad igazán profin és hatékonyan működjön, különféle modulokra lesz szükséged, melyekért már fizetned is kell. (No meg domain és a tárhely is fizetős – bár nálunk speciális kedvező csomagokat találsz).
Ilyen modulok kellenek például minden olyan webshopnak, amely szeretne már meglévő, különböző termékeket termékcsoportokba rendezve olcsóbban kínálni, esetleg csoportos akciókat szervezni. A kiegészítő modulokat egyszeri alkalommal kell csak megvásárolnod, a megvásárlással pedig egy teljes évre a szükséges frissítéseket is biztosítod a modulod számára. Így lesz honlapod szép lassan egy teljes, gördülékenyen működő webáruház-birodalom.
✅ Miért szeretjük a WooCommerce-t?
Mivel egy WordPress bővítményről beszélünk, természetesen örökölt néhány nagyon jó tulajdonságot, amellyel belopta magát a szívünkbe.
- Könnyen tanulható, egyszerűen felfedezhető, magyar nyelvű kezelőfelület.
- A kategorizálási lehetőségeid száma szinte végtelen. A legtöbb webáruház motor általában egy, de maximum kettő fa-jellegű kategorizálást engedélyez, míg a WooCommerce-ben létrehozhatsz annyi gyűjtőoldalt (pl.: kategóriaoldal, címkeoldal stb.), amennyire úgy érzed, hogy a vásárlóidnak szüksége lesz a keresés során. Például, míg egy átlagos webshop csupán a „blézer”, esetleg „textil blézer” keresőszavakra számtalan találatot fog generálni, amit a vásárlónak egyedül kell átválogatnia, addig a saját, WooCommerce által működtetett webshopod akár a „hosszú ujjú, színes textil blézer” kifejezésre azonnal prezentálni fogja azt az egy terméket, amit a vásárlód keresett. Nagyban megkönnyíti mindkettőtök dolgát, ha van lehetőséged könnyedén és érthetően rendszerezni a webáruházad által kínált termékeket – a WooCommerce pedig ebben (is) brillírozik.
- A WordPress, illetve a sablon keresőoptimalizáltsága szintén hatalmas előny. A YOAST SEO bővítményt például korlátlanul használhatod minden meglévő kategória- vagy termékoldaladnál. Ha a sablonod jól volt beállítva, minden egyes beállításod, oldalsávod, lábléced megmarad, egyszerűen csak átmásolod, ezzel rengeteg időt és energiát spórolhatsz meg.
- A WordPress sablonok legnagyobb része már teljesen kompatibilis a WooCommerce-szel, ha tehát megvásárolsz vagy ingyenesen letöltesz egy WordPress sablont, nagy eséllyel nem lesz szükséged semmilyen átalakításra (vagy csak minimálisra, de azt pedig a WooCommerce azonnal fel is ajánlja), így teszi gördülékennyé a munkádat.
- Beállíthatsz a webáruházadban választható lehetőségeket. Például eladhatsz egy textil blézert 5 különböző méretben, vagy 4 féle színben, a vásárlódnak csupán a lehetőségeknél ki kell választania a számára megfelelőt. Ezt sokan kedvelik ugyan, de majdnem ugyanennyien csak zavaró tényezőnek találják – nagyban függ ez attól, mire használod a webáruházad.
- Több helyen azt tanácsolják, hogy WooCommerce-t csak pár 100 db-os termékmennyiségig érdemes használni, utána nem szolgálja ki maximálisan az igényeket. Ez azonban nem teljesen helytálló feltételezés, megfelelő tárhely skálázhatósággal és fejlesztési, technológiai trükkökkel akár több 10.000 termékvariációt is képes optimálisan lekezelni.
Ha még csak most állsz a webáruház indítás küszöbén, azt javasoljuk, tájékozódj alaposan, hogy tudd pontosan mire is lenne szükséged. Terveink szerint ez a cikk egy nagyobb cikksorozat része lesz, amelynek köszönhetően összehasonlíthatod majd egymással a különböző webáruház motorokat, és eldöntheted, számodra melyik nyújt kedvezőbb feltételeket.
Ha kíváncsi vagy cikksorozatunk további részeire is, itt megtalálod őket:
- Webáruház motor kisokos 4. rész, bemutatkozik az OpenCart
- Webáruház motor kisokos 3. rész, bemutatkozik a PrestaShop
- Webáruház motor kisokos 2. rész, bemutatkozik a Magento
- Webáruház motor kisokos, bemutatkozik a WooCommerce
A 2000-es évek eleje óta foglalkozom webszerverek üzemeltetésével, és 2007-ben indítottam az első saját webszerverem profitarhely.hu névvel. Jelenleg több, mint 1600 cégnek segítek a weboldalaik működtetésében.