Így találd meg az ideális domain nevet – Útmutató 5+1 lépésben
A vállalkozásod honlapjának megalkotásában az első – és sokszor az egyik legnehezebb – feladat a megfelelő domain név kiválasztása. Kreatív legyen, vagy inkább lényegretörő? Hu, com, eu, vagy egyéb végződésű? Magyar vagy angol? Most 5+1 lépésben segítünk, hogy megtaláld az ideálisat!
„Segítenétek nekem domain nevet választani?” – merül fel a kérdés a vállalkozói Facebook csoportokban legalább hetente egyszer. A weboldal címe elsőre talán nem tűnik olyan nagy kérdésnek, de ha belegondolunk, hogy ez alapján fogják (vagy nem fogják) a felhasználók megtalálni a honlapot, akkor máris rájövünk, hogy mennyire alaposan át kell gondolni a döntést. Az egyszerűnek tűnő feladat milliónyi kérdést vet fel – a mai cikkünkben segítünk megválaszolni néhányat!
Így találd meg az ideális domain nevet 5+1 lépésben
🏢 1. Cégnév vagy nem cégnév?
Logikus lépésnek tűnik, hogy az oldalad a cégneve.hu domain-t kapja, de ez csak a legritkább esetben jó megoldás. Egész pontosan csak abban az esetben, amikor a cég nevét sikerült úgy kitalálni, hogy tökéletesen fedje a szolgáltatást/terméket, amire az egészet felépítitek. Ha például tárhelyszolgáltatással foglalkozik a cég, Profitárhely Kft. a neve, akkor a profitarhely.hu egész jó domain lehet. De ha a vállalkozást Kovács és fia Bt-nek hívják, akkor nem érdemes ezt megtenni honlapcímnek.
Ettől függetlenül érdemes a cégneve.hu domaint is lefoglalni a biztonság kedvéért, de onnan inkább irányítsd át a forgalmat egy jobb, relevánsabb domain névre. Vagy tegyél rá egy egyszerű cégbemutatót és egy linket, ami a fő honlapodra mutat.
🇭🇺 2. Milyen nyelven szólalsz meg?
A domain választás során az elsődleges szempont a célcsoport és a honlap nyelve legyen.
Ez nem azt jelenti, hogy magyaroknak kizárólag magyar domaint választhatsz! Ha a célcsoportod alapvetően művelt emberekből áll, akiknek nem probléma a nyelvtudás, lehet angol(os), vagy más nyelvű a domain is. Ha pedig nemzetközi a termék/szolgáltatás, vagy szeretnél a jövőben külföldi piacra lépni, akkor mindenféleképpen ennek megfelelően válaszd ki a domain nyelvét!
Ugyanakkor ha alacsonyabban iskolázott embereknek próbálsz meg értékesíteni, vagy olyan területen szolgáltatsz, ahol nem jellemző a nyelvtudás, akkor praktikusabb a magyarnál maradni, így jelentősen csökkentheted a későbbi félreértéseket.
🔎 3. Válassz kulcsszót! De ne a keresőnek…
A kulcsszókutatás fontos része lesz a honlapod felépítésének, a jó SEO ma már elengedhetetlen, most viszont nem erre gondoltunk. Most azokat a kulcsszavakat kell megtalálnod, amik az emberek fejében jelennek meg, amikor a te szolgáltatásodat keresik. Hagyd a google-t, és koncentrálj most csak a potenciális olvasókra!
A fenti példánál maradva ez lehet például a tárhelyszolgáltató, jó tárhely, professzionális tárhelyszolgáltató, olcsó tárhely… Érdemes több verziót is összeírni és ezek kombinációját is feljegyezni, hiszen a további lépésekben még sokat fogunk finomítani a lehetőségeken.
👨👩👧👦 4. Mondd ki hangosan és teszteld le másokkal is!
Vedd elő a listádat, és olvasd fel mindegyik szót/kifejezést hangosan. Ehhez igénybe veheted a közönség segítségét is. Könnyű kiejteni? Könnyen megjegyezhető? Nem félreérthető? Nem tartalmaz semmilyen illetlen/vicces áthallást? (Kivéve persze, ha ez a cél…)
Kerüld a különleges karaktereket, minél kevesebb legyen benne a kötőjel, pont, hiszen élőszóban ezek jelentősen megbonyolítják majd a dolgokat. Képzeld csak el, milyen nehéz lesz elmagyarázni, hogy „látogasd meg az oldalunkat, a címe vévévé pont profi kötőjel tárhely pont hu per index pont péhápé….”
Illetve további jó tanács, hogy kérdezz meg legalább három különböző korosztályú (egy fiatalt, egy középkorút és egy nyugdíjas) személyt is az ismerőseid közül és vizsgáld meg azt, hogy számukra mennyire volt egyértelmű a domain név és annak mondanivalója. Ha mind a három irányból pozitív visszajelzést kapsz, az azt jelenti, hogy a domain-ed „fogyasztóbarát” lesz minden korosztály számára.
👁 5. Nézd meg a konkurenciát…
…és kerüld el a hasonlóságot! Ha nem különbözöl tőle eléggé, könnyen össze fognak keverni, és nagy valószínűséggel ő fogja lefölözni az olvasóid egy részét – azon részét, akik tévedésből/elírásból az ő domainnevét írják majd be a böngészőjükbe.
Ha például tárhelyszolgáltatót szeretnél, és a miénk már a profitarhely.hu, akkor nem praktikus neked a profi-tarhely.hu vagy a profitarhelyek.hu oldalt lefoglalnod.
A hasonlóság a találati oldalon és keresőoptimalizálási szempontból is komoly problémákat jelenthet, nagy lesz a verseny kettőtök között.
Vannak cégek, akik úgy próbálják áthidalni ezt a problémát, hogy egyedi helyesírással foglalják le a domaint – így születhetnek például olyan oldalak, mint a profitarhej.hu. Ez – hacsak nem konkrét oka van a ferdítésnek – rossz hatással lehet a cég imidzsére, másrészt a Google automatikusan fel fogja ajánlani a helyes verziót, ami ugyanúgy a konkurencia oldalára mutathat. Nem ajánljuk!
🌍 5+1. Válaszd meg a végződésedet!
Magyarországon a .hu, a .com és a .eu a leggyakoribb végződések, de egyébként több száz variáció elérhető. Ezek között könnyen találhatsz olyat, amit egy kis kreativitással akár be is építhetsz az oldaladba, lehetsz például online.tv, vagy kisbo.lt is. Ha a kreatív irányokba mész el, akkor is maradj a megjegyezhetőség határain belül – és ne feledd, hogy a legtöbben megszokásból ugyanúgy mögé teszik majd a .hu-t, ezért érdemes azt is lefoglalni!
De ezt akkor is javasoljuk, ha nem szuper-kreatív a választott név: ha lefoglalod a domain-edet több végződéssel is, megelőzheted, hogy a konkurencia, vagy csak simán egy rosszakaród lecsapjon rá, és olyan tartalmat helyezzen el rajta, amit véletlenül sem szeretnéd, ha a cégeddel azonosítanának.
A 2000-es évek eleje óta foglalkozom webszerverek üzemeltetésével, és 2007-ben indítottam az első saját webszerverem profitarhely.hu névvel. Jelenleg több, mint 1600 cégnek segítek a weboldalaik működtetésében.