Webtárhely karbantartása 5 egyszerű lépésben
Azt hitted, hogy egyszer elkészültél a weboldallal, és soha többet semmi dolgod nincs vele? Bárcsak így lenne… de ha azt akarod, hogy mindig vonzó, korszerű és biztonságos legyen, azért bizony folyamatosan tenned kell. Íme 5 dolog, amit érdemes belevenni a rendszeres karbantartásba!
A weboldal olyan, mint egy családi ház: soha nincs kész, mindig akad rajta valami javítani – vagy fejlesztenivaló. Ha elhanyagolod, akkor befagy télen a fűtőrendszer, beázik a tető, betemeti a por, egyszóval lakhatatlan lesz. A weboldaladat viszont megtámadhatják, elavulhat, vagy csak elkopnak róla a látogatók, mert nem képes kiszolgálni az új igényeket.
Időről-időre tehát szükséged lesz némi karbantartásra, vérfrissítésre, hogy továbbra is kényelmes „otthona” legyen a vállalkozásodnak. Nézzük, mi a teendő!
5 dolog, amit érdemes karbantartani a weboldaladon – mert a megbízhatóság rajtad is múlik!
📊 1. Statisztikák és látogatói viselkedés
Kezdjük egy egyszerűvel, itt még eleinte nem kell csinálnod semmit, csak mérni, figyelni és jegyzetelni. Mit csinálnak az emberek az oldaladon? Azt az utat járják végig, amit előkészítettél nekik? Oda kattintanak, ahova te szeretnéd? Úgy konvertálnak, ahogy az elvárt lenne?
Könnyen lehet, hogy amikor felépítetted az oldalt, még minden ment, mint a karikacsapás, de közben új trendek jönnek-mennek, változik az internet és a felhasználói szokások is. A különböző digitális mérőeszközök (hőtérkép, analytics, stb.) mellett érdemes a humánokat is bevonni, vagyis megkérni a célcsoportodat, ismerősöket, külső szakértőket, hogy mondjanak véleményt az oldaladról.
Természetesen a statisztikákat és a visszajelzéseket nem elég nézegetni – ha azt látod, hogy valahol elmaradnak az elvárttól, cselekedned is kell!
💻 2. Tesztelés, tesztelés, tesztelés
Amikor felépítetted a weboldalt, remélhetőleg végigkattintgattál mindent a menüpontoktól kezdve a feliratkozáson át a vásárlásig. De ezzel még nincs vége: érdemes újra és újra végigmenni a folyamatokon, különböző eszközökön és böngészők használatával, mert könnyen lehet, hogy ami tegnap még tökéletesen működött, az egy plugin- vagy wordpress frissítés után összeomlik.
Itt is érdemes megkérni néha egy-egy külsőst, hogy végezzen tesztvásárlásokat az oldalon, főleg, ha változott valami: nem csak az számít ugyanis, hogy működik-e az adott folyamat, hanem az is, hogy a használata elég egyértelmű-e a célközönségnek.
🔗 3. Nézd át a linkeket
Olvasói és SEO-szempontból is nagyon jó, ha sok belső és külső link van a weboldaladon. Az viszont nem jó, ha tartalomfrissítés miatt ezek többsége nem működik. Főleg egy nagyobb megújulás után rendszeresen előforduló probléma, hogy a linkek az adott cikkek vagy oldalak régi verzióira hivatkoznak, amik időközben elköltöztek vagy megszűntek. Ezek komoly frusztrációt és bizalomvesztést okozhatnak az olvasóknál, érdemes őket rendszeresen frissíteni! Ehhez használhatod a Google Search Console eszközét, ami jelentősen meggyorsítja a folyamatot.
✅ 4. Mindig ments rendszeresen!
A backup fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, szó szerint a vállalkozásodat mentheti meg, ha megvan minden adatod, tartalmad és beállításod. Ezt optimális esetben egyszer kell beállítani, és utána ment automatikusan. Minimum hetente, illetve minden fontosabb változás (új blogbejegyzés, új termékek a webáruházban, új feliratkozási folyamat, stb.) után készíts biztonsági mentést! A Profitárhelynél automata napi szintű biztonsági mentést végzünk, így ha tőlünk vásárolsz tárhelyet, akkor ezzel nem is kell foglalkoznod.
🔎 5. Figyeld a biztonsági frissítéseket!
Ha WordPress-t , vagy más, népszerű CMS rendszert használsz, biztos lehetsz benne, hogy időről-időre kiadnak biztonsági frissítéseket, amik gondoskodnak róla, hogy a hackerek és egyéb rosszindulatú entitások ne nagyon tudják megtámadni az oldaladat.
Ne csak magát a WordPress-t frissítsd, mindig ellenőrizd a pluginokat, sablonokat és egyéb kiegészítőket is! Frissítés után pedig érdemes végigtesztelni mindent (lásd 1. pont), mert előfordul, hogy „összeakadnak”, nem kompatibilisek egymással az új verziók.
Természetesen a fentiek csak az alapszintű karbantartási feladatok, emellett fontos a rendszeres dizájnfrissítés, megújulás, és természetesen elengedhetetlen, hogy újabb és újabb tartalmak kerüljenek a blogra is. De ha a fenti 5 dolgot betartod, már sokat tettél a weboldaladért!
A 2000-es évek eleje óta foglalkozom webszerverek üzemeltetésével, és 2007-ben indítottam az első saját webszerverem profitarhely.hu névvel. Jelenleg több, mint 1600 cégnek segítek a weboldalaik működtetésében.