Mekkora tárhelyet válasszak a weboldalamnak?

Ha elhatározod, hogy honlapot készíttetsz a vállalkozásodnak, akkor a tárhelyválasztás szinte az első feladat, amivel foglalkoznod kell. A tárhelyszolgáltatók weboldalán gyakran elveszhetsz a szakkifejezések tengerében, ezért nem könnyű választani a tárhelycsomagok közül. A cikk elolvasása után pontosan tudni fogod, hogy a készülő weboldaladnak mekkora tárhelyre lesz szüksége.

Az is kiderül, hogy:

  • Hogyan takaríthatsz meg tárhelyet, hogy hosszú távon kiszolgálja igényeidet?
  • Hogyan válthatsz később akár nagyobb tárhelycsomagra?
  • Mire figyelj még tárhelyválasztáskor?

Egy felhasználóbarát, vásárlókat hozó weboldal elkészíttetése nem olcsó mulatság. Egyértelmű, hogy szeretnél pénzt megtakarítani, ahol csak tudsz. A cikkben bemutatjuk a Profitárhely.hu webtárhely csomagjait, melyek közül egyszerűen kiválaszthatod az igényeidnek megfelelőt, így nincsenek feleslegesen elköltött forintok.

Mi a tárhely és miért van rá szükséged?

A kész céges honlapot tárolnod is kell valahol. Egy megbízható szerver segítségével a weboldalad 0-24-ben elérhető lesz a látogatók számára. De hogyan találj ilyen szervert? A legegyszerűbb és legközismertebb mód erre a tárhely szolgáltató választás.

A tárhely szolgáltatója, azaz a host speciális számítógépeket üzemeltet, melyek bármelyik országban elhelyezkedhetnek. Ezek a szerverek egyszerre rengeteg weboldalt tudnak tárolni. Tehát, ha tárhelyet bérelsz, akkor gyakorlatilag a számítógép tárhelyének, valamint processzor és memória kapacitásainak egy részét bérled ki.

Mekkora tárhelyre van szükséged?

A számodra megfelelő tárhelycsomag kiválasztása során sokszor nehézségekbe ütközhetsz a szakzsargon miatt. Ha röviden össze akarnánk foglalni a lényeget, akkor azt mondanánk, a tárhelyméret a készülő weboldalad céljától függ.

Míg egy személyes bloghoz akár 500 MB is elég, egy WordPress alapú cégbemutató oldalhoz 2-2,5 GB-ra lesz szükséged. Kisebb webshopokat 4,5 GB tárhelyig tudsz gyorsan, zökkenőmentesen üzemeltetni.

Ahogy nő a termékek és funkciók száma (pl. bejelentkezési felület, felhasználóra szabott tartalom), valamint a látogatottság, úgy növekszik a tárhelyigény is. A nagy forgalmú webáruházak már akár 10-20 GB tárhelyet is kitöltenek.

Személyes honlap, blogWordPress alapú cégbemutató oldalKomplexebb céges weboldal, kisebb webshopKisebb forgalmú webshop töb termékkelNagy forgalmú webáruház
500 MB2,5 GB4,5 GB10 GB20 GB

Mi lehet még fontos szempont a tárhelyválasztásnál?

Adatbázisok száma

Gyakran találkozhatsz a tárhelycsomagok paramétereinél a rendelkezésre álló adatbázisok számával. Ezek közül is leggyakrabban a MySQL adatbázis jön veled szembe. Ahogy a WordPress a legnépszerűbb nyílt forráskódú tartalomkezelő, úgy a MySQL pedig a legismertebb nyílt forráskódú adatbázis.

💡 Információ
A nyílt forráskódú rendszer annyit tesz, hogy bármelyik fejlesztő a világon szerkesztheti saját, telepített verzióját, hozzáírhatja a saját kódját.

Egyetlen weboldalhoz rendszerint elegendő egy adatbázis. Lehetséges ugyan több weboldal adatát is egy helyen tárolni, ám nem javasolt. Sokkal könnyebben átlátható ugyanis, ha minden oldalnak külön adatbázisa van. Fontos tehát, hogy legalább annyi adatbázis járjon a tárhelycsomagodhoz, ahány weboldalt szeretnél rajta működtetni.

Telepíthető alkalmazások

A weboldalad programjától is függhet a kívánatos tárhelyméret. A WordPress kevés helyet foglal, installálás után 18,6 MB-ot. Egy webshop motor, amilyen például a Magento már tárhelyigényesebb.

Hány látogatót szeretnél kiszolgálni

Ha új weboldalt indítasz, akkor valószínűleg szeretnél minél többet, de nem tudsz pontos becslést adni. Az is lehet, hogy hatalmas marketing büdzsével indulsz, és már az első pár hónapban sok látogatóra számítasz. Könnyebb a dolgod, ha egy már működő weboldalt költöztetnél, így már tudni fogod, mekkora forgalmat kell elbírnia a szervernek.

CPU (processzoridő)

A látogatottság növekedésével gyorsabb processzorra is szükséged lesz. Minél nagyobb piacon kínálod ugyanis a termékedet vagy szolgáltatásodat, annál több felhasználói adatot gyűjtesz, ráadásul annál többen látogatják egy időben a weboldaladat. Ugye te sem szeretnéd, ha csődöt mondana az oldal, amikor a legtöbb értékesítés várható?

💡 Információ
A processzor gyorsaságát a CPU, azaz processzoridő adja meg. Ez egy %-ban kifejezett érték, amely annyit tesz, hogy egy CPU mag kapacitásának mekkora része áll a weboldalad rendelkezésére. Ez nagyjából 50-250% közötti értéket jelent. 150% esetén például egy CPU mag kapacitásának a másfélszerese áll a weboldal rendelkezésére.

Minél gyorsabb processzor áll a tárhely mögött, annál gyorsabb lesz az oldal, és minél több a processzor, annál több látogatót tud kiszolgálni egyszerre.

Személyes honlap, blogWordPress alapú cégbemutató oldalKomplexebb céges weboldal, kisebb webshopKisebb forgalmú webshop töb termékkelNagy forgalmú webáruház
50% CPU100% CPU150% CPU250% CPU2 db CPU

Egy WordPress cégbemutató oldalhoz elegendő 100%-os CPU, míg kisebb webshopokhoz 150%, nagyobb webáruházokhoz pedig 250% ideális.

EP-k száma

Fontos lehet még a látogatók számát tekintve az EP (Entry Process), azaz a végrehajtási szálak száma, mely azt adja meg, hogy a weboldalad programkódja egyszerre hány példányban futhat. Pl. ha a weboldal egyszerre 5 látogatót szolgál ki éppen, akkor legalább 5 EP-re van szükséged.

RAM, azaz memória

A harmadik fontos tényező, amit a látogatottság esetén figyelembe kell venned, az a tárhelyhez tartozó memória mérete. Ugyanis a weboldalak is egyfajta szoftverek, amelyek a futásuk során memóriát használnak. Egy-egy weboldal különböző mennyiségű memóriát igényel, amelyet megabájtban (MB) vagy gigabájtban (GB) adunk meg.

Például egy WordPress oldal kevés bővítménnyel, webshop funkciók nélkül egyszerre egy látogató esetén már akár 128 MB memóriával működőképes lehet. Ha egyszerre legalább két látogatót ki akarunk szolgálni, vagyis duplázódik a látogatottság, akkor 256 MB kell, és így tovább…

Személyes honlap, blogWordPress alapú cégbemutató oldalKomplexebb céges weboldal, kisebb webshopKisebb forgalmú webshop töb termékkelNagy forgalmú webáruház
500 MB RAM1 GB RAM1-1,5 GB RAM1-2 GB RAM3-4 GB RAM

Felmerülhet benned, hogy miben különbözik a RAM a fent említett tárhelymérettől, amit szintén GB-ban adtunk meg. Míg a tárhely mérete meghatározza, hogy mennyi képet, videót, terjedelmesebb tartalmat tudsz feltenni a honlapra, addig a RAM (a CPU-val és az EP-k számával együtt) azt befolyásolja, hogy milyen gyors a weboldal, és hogy egyszerre hány látogatót tud kiszolgálni.

Ennyit a látogatottságról. Nézzük, mit érdemes még figyelembe venned tárhelyválasztáskor!

Hány email fiókot szeretnél létrehozni

A látogatókkal, vásárlókkal lefolytatott levelezések szintén a tárhelyen kerülnek tárolásra. Egy cég jellemzően 1-2 email címet szokott használni, de ha ennél több email postafiókra van szükséged, netán több email aliast szeretnél létrehozni, annak nagyobb lesz a tárhelyigénye.

Mennyi multimédiás tartalmat szeretnél feltölteni

Természetes, hogy szeretnél minél látványosabb design-t készíttetni a honlapodnak, melyben képi és akár videós anyagokat is megjelenítesz majd. Ám a képekkel okosan kell bánni, ugyanis egy mai fényképezőgép körülbelül 5-10 megapixeles képeket készít, amelyekből csak egy darabnak 5-10 MB a mérete.

Számoljunk egy kicsit!

1 GB = 1024 MB

Ha csak hetente két bejegyzést szeretnél feltölteni a weboldaladra, amelyben maximum 2-3 internetről letöltött képet helyezel el, akkor ennek tárhelyigénye elhanyagolható.

Ellenben, ha egy ingatlanközvetítő irodát vagy turisztikai ügynökséget üzemeltetsz, akkor feltételezhetően úticélonként kb 10-15 képpel számolhatsz. Ez 30 ingatlan esetén már 450 fotót jelent. Tegyük fel, hogy profi fotóssal készítteted a képeket, így 10 MB/fotóval számolva már 4500 MB-nál, azaz 4,4 GB-nál tartasz. A képek optimalizálásával rengeteg tárhelyet megtakaríthatsz. A következő fejezetben azt is megtudhatod, hogyan.

💡 Információ
Ha grafikusként vagy fotósként szeretnéd a képeidet teljes méretben is megtekinthetővé tenni az érdeklődők számára, akkor az eredeti képet a galérián kívül, linkként illeszd be.

Hogyan takaríthatsz meg tárhelyet?

Bármilyen méretű tárhelyet is választasz, ha szeretnéd, hogy a weboldalad hosszú távon gyors legyen és jól kiszolgálja a látogatókat, akkor érdemes okosan bánnod a tárhellyel. Mit tehetsz?

Képek optimalizálása

Az előző példánál maradva a képek átméretezésével és a formátum .jpg-re változtatásával képenként akár 0,5 MB-ra csökkentheted a méretet. 450 kép esetén így 4,18 GB tárhelyet spórolsz.

💡 Információ
A képek átméretezéséhez a könnyen kezelhető Canva képszerkesztőt ajánljuk, melyben a legfontosabb funkciókat ingyenesen eléred.

A videókat pedig ne közvetlenül a tárhelyedre töltsd fel, hanem ágyazd be őket YouTube-ról!

Funkcionális webdesign

Érdemes szem előtt tartani, hogy a weboldalad a látogató gyors tájékozódását és a könnyebb megértést szolgálja. Az öncélú, művészi designelemek felesleges tárhelyet foglalnak és lassítják a weboldaladat. Ráadásul a betöltési idő is hosszúra nyúlhat, márpedig a látogatók nem szeretnek várni. Igaz a mondás, miszerint a külcsínnél fontosabb a tartalom.

Ha szeretnél többet tudni arról, hogyan lehet tartósan gyors a weboldalad, akkor olvasd el korábbi cikkünket.

Hogyan válthatsz nagyobb tárhelycsomagra?

Ahogy a weboldalad látogatottsága és a céged ismertsége növekszik, egyre több lesz a bevételed, és ezáltal a marketingre fordítható büdzséd. Azon kaphatod magad, hogy a weboldal lassan kezdi kinőni a tárhelyet. Éppen ezért már tárhely szolgáltató választáskor érdemes meggyőződnöd róla, hogy a tárhelycsomagváltás zökkenőmentesen, akár év közben is megejthető.

A Profitárhelynél például havi és éves konstrukcióban is vásárolhatsz tárhelyet, a éves előfizetésedet pedig rugalmasan módosíthatod bármelyik hónapban.

1. lépés: Jelentkezz be az online ügyfélszolgálatra!

A https://www.profitarhely.hu oldal tetején kattints a Belépés az Ügyfélszolgálatra gombra!

2. lépés: Válaszd ki, hogy melyik tárhelyet szeretnéd bővíteni!

A szolgáltatásaid közül válaszd ki azt a tárhelyet, amit bővíteni szeretnél!

3. lépés: Válassz új tárhelycsomagot!

A megjelenő oldalon kattints a “Csomag módosítása” menüpontra! Utána válaszd ki, hogy melyik csomagra szeretnéd bővíteni a tárhelyedet, és azt, hogy a jövőben havi vagy éves díjfizetést szeretnél!

4. lépés: Add le a megrendelést!

Haladj végig a megrendelési folyamaton, és ellenőrizd a fizetési és számlázási adataidat. Ha ezekben nincs változás, akkor csak a “Folytatás” gombra kell kattintani. A végén a megrendelésed elkészül. Ha van fizetendő díj, akkor egy díjbekérő fog készülni, és a díj kifizetése (bankkártya vagy átutalás) után azonnal megtörténik a tárhely bővítése.

Gondtalan és problémamentes webtárhely a Profitárhely.hu-val

A Profitárhely webtárhely csomagjai a szakzsargont nélkülözve, közérthető formában kerülnek bemutatásra. Így biztosan a céljaidnak megfelelőt tudod kiválasztani.

Az Üzleti és VIP tárhelycsomagok mellé érthető, 0-24-ben elérhető műszaki ügyeletet biztosítunk. Így nem veszítesz ügyfeleket azért, mert a tárhelyszolgáltató nem reagál időben.

Nálunk mindig egy műszaki munkatárssal beszélhetsz,így tudunk hatékony megoldást nyújtani a problémádra.

Ha kéred, előre telepítjük a WordPress-t a tárhelyedre, de akár 143 telepíthető alkalmazás közül választhatsz (például Joomla, a Drupal vagy az OpenCart).

Ráadásul naponta automatikus biztonsági mentést készítünk 30 napra visszamenőleg, így nem veszhet el a munkád.

Milyen előnyei vannak még a Profitárhelynek?

  • Akár már 11 900 Ft + ÁFA/év áron lehet nálunk tárhelyed.
  • Tárhelyed mellé ingyenesen választhatsz 1 db .hu végződésű domain nevet. Ellenőrizd, hogy szabad-e a kiválasztott domain.
  • Ingyenes SSL tanúsítványt biztosítunk a weboldaladnak. Így látogatóid adatai biztonságban vannak, amiért a Google is szeretni fog.
  • Webtárhelyedhez elismert és modern kezelőfelületet (cPanel) biztosítunk, ahol a webtárhelyed beállításait kezelheted.
  • Feltörés elleni védelmet biztosítunk a weboldalad számára.
  • Vírus és SPAM elleni védelmet kínálunk az email címeid számára.
  • 99,9% rendelkezésre állást biztosítunk, megbízható és folyamatosan karbantartott szerverekkel. Ez azt jelenti, hogy ha bármi probléma adódik, pótszerverre váltunk, így nem áll le az oldalad.

Próbáld ki nálunk tárhelyedet 14 napig ingyen!

Akár ingyen is elkezdheted felépíteni a weboldaladat, és a 14 napos próbaidőszak végén eldöntheted, szeretnél-e előfizetni. Ez idő alatt felmérheted, megfelel-e az igényednek a választott tárhelyszolgáltatás, vagy akár nagyobb csomagra is válthatsz. Az előfizetést követően ott folytathatod a weboldaladat, ahol abbahagytad.

Mire figyelj tárhelyválasztáskor?

Ügyfélszolgálat

Sok esetben az ügyfélszolgálat mögött call center munkatársak állnak, akik ugyan segítőkészek, de mindössze a hibajegyet tudják felvenni, így a megoldásra várnod kell. Érdemes olyan szolgáltatót választani, ahol műszaki tudással rendelkező kollégák állnak rendelkezésedre.

Biztonsági mentés

Ügyelj rá, hogy a tárhelyszolgáltató automatikusan elvégezze a biztonsági mentéseket, így egy esetleges hackelés után könnyen visszaállítható az eredeti állapot. A Profitárhelynél emellett feltörés elleni védelmet biztosítunk.

Kerüld az ingyenes tárhelyeket!

Egy megbízható szerver üzemeltetése és karbantartása bizony költséges. Ezért, ahol ingyenes tárhelyet kínálnak, ott valószínűleg nem stimmel valami. Egy ingyenes tárhely szolgáltató nem fog a nap 24 órájában rendelkezésedre állni – így ha leáll a weboldalad, magadra maradsz. Hidd el, nem éri meg.

Most már tudod, hogy mekkora tárhelyre van szüksége a weboldaladnak, és hogyan használhatod ki úgy a tárhelyet, hogy hosszú távon elégedett legyél vele. Ha szeretnéd kipróbálni a Profitárhely szolgáltatását ingyen, akkor igényeld gyorsan és egyszerűen a 14 napos próbaidőszakot!


Megosztanád? Köszönjük!

“Mekkora tárhelyet válasszak a weboldalamnak?” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.