A rossz reklám is reklám – vagy nem minden esetben?
Csak legyen egy weboldal, mindegy, hogy milyen – működjön.
Helytelen hozzáállás.
A webdesign az online térben jelenlévő weboldalak kialakítását jelenti. A felhasználó szempontjából közelíti meg a weboldal felépítését, nem szoftverfejlesztési aspektusból. Azonban Neked, mint kisvállalkozónak, miért lehet fontos a webdesign? Mit fog ebből nyerni a vállalkozásod?
Egy rosszul összerakott, zavaros, hibás vagy elavult weboldal akár ártani is tud a márkád megítélésének.
A mai információrengetegben nehéz megragadni az emberek figyelmét. Az úgynevezett 6 másodperces szabály szerint, ha a weboldaladra látogató személy 6 másodpercen belül nem tudja elmondani, mivel foglalkozik a cég, miről szól a honlap, abban az esetben nem a legjobb a weboldal tervezése. Ennyi idő ugyanis elegendő a felhasználó számára, hogy eldöntse, marad az oldalon, vagy sem. Egy bonyolult és nehezen használható weboldal esetében, ha a vevő inkább úgy dönt, hogy elhagyja az oldalt, az beláthatjuk, hogy nem kedvez a cégnek.
Mi az a webdesign?
A webdesign az, ami a weboldal használatakor az általános megjelenést és érzést hozza létre. Ez a weboldal elemeinek megtervezésének és felépítésének folyamata, a struktúrától és elrendezéstől kezdve a képekig, színekig, betűtípusokig és grafikákig.
A webtervezésnek számos összetevője van, amelyek együttműködve hozzák létre a weboldal kész élményét, beleértve a grafikai tervezést, a felhasználói élménytervezést, a felülettervezést, a keresőmotor-optimalizálást (SEO) és a tartalomkészítést. Ezek az elemek határozzák meg, hogy egy weboldal hogyan nézzen ki, és hogyan működjön a különböző eszközökön.
Mit értünk felhasználói élmény alatt?
A felhasználói élmény, rövidítve UX (user experience), azt az érzést jelenti, amelyet az ügyfél egy termék, alkalmazás, rendszer vagy szolgáltatás használata során tapasztal, jelen esetben egy weboldal kezelése közben. Ez egy tág fogalom, amely bármit magában foglalhat attól kezdve, hogy a felhasználó mennyire jól tud navigálni a honlapon, mennyire könnyű használni azt, mennyire releváns, érdekes a megjelenített tartalom stb.
Az UX tervezők számos eszközt használnak a felhasználói igények kiszolgálására:
Prototípusok: UX tervezők gyakran használnak olyan eszközöket, mint például az InVision, az Axure, vagy a Marvel, hogy prototípusokat készítsenek az ötleteikről. A prototípusok segítségével a tervezők meg tudják vizsgálni, hogyan fog működni a végleges termék, és segít könnyebben megérteni a felhasználók igényeit.
Felhasználói interjúk: Az UX tervezők szeretik meghallgatni a felhasználók véleményét és igényeit, ezért gyakran használnak felhasználói interjúkat a tervezési folyamat során. Ezek az interjúk lehetővé teszik a tervezőknek, hogy közvetlenül beszéljenek a felhasználókkal, és megkérdezzék őket arról, mire van szükségük. Fontos minél jobban megérteni, ráhangolódni a potenciális vevők igényeire, ezáltal jobban ki is tudják szolgálni azokat.
Felhasználói tesztek: A tervezők gyakran használnak felhasználói teszteket is a termékeik tesztelésére. A felhasználói tesztek segítenek megérteni, hogyan fog működni a termék a valós életben, és hogyan fogják a felhasználók használni azt.
Analitikai eszközök: A UX tervezők számos analitikai eszközt is használnak a felhasználói igények kiszolgálására. Például a Google Analytics segítségével meg tudják vizsgálni, hogyan használják a felhasználók a terméket, és hogyan tudják javítani azt.
Design eszközök: A UX tervezők számos design nyílt forráskódú eszközt is használnak, mint például a Sketch, az Inkscape, vagy a GIMP. Ezeknek az eszközöknek a segítségével könnyen tudnak tervezni és módosítani is szükség esetén a folyamat során.
Design praktikák: Design praktika lehet például az úgynevezett white space, azaz a fehér tér. Ez a tervezésben az üresen hagyott helyet jelenti. A white space használatával lehetővé válik a tervezett elemek között nyugalmi terület létrehozása, amely segít a felhasználó számára a tartalom megértésében és a látogatás során való eligazodásban. Ugyancsak segít a tervezett elemeknek a hangsúlyossá tételében, és az oldal általa áttekinthetőbbé válik.
„white space: fehér tér. A design tervezésben üresen hagyott helyet jelenti”
Összefoglalva tehát, első benyomásra nincs második esély. Tervezd úgy a márkád weboldalát, amit élvezet lesz a vásárlóidnak kezelni. Átlátható, egyértelmű, érdekes és esztétikus, mely nagyban mutatja a munkádba befektetett profizmust is.
A 2000-es évek eleje óta foglalkozom webszerverek üzemeltetésével, és 2007-ben indítottam az első saját webszerverem profitarhely.hu névvel. Jelenleg több, mint 1600 cégnek segítek a weboldalaik működtetésében.